Skip to main content

Ida Gløtheim Rambraut

Med over 126 000 følgere på TikTok har sminkeinfluenseren Ida Gløtheim Rambraut truffet en nerve i makeup-verdenen. Nå deler hun sine tips, sminkehemmeligheter og en historie om å lykkes med sosiale medier. 

wp-content/uploads/2025/06/Gronlands-Torg_Ida-Glotheim-Rambraut_2853-–-stort.jpeg

Fra gårdsliv til Grønland: 

Sminkeinfluenserens reise  

Med over 126 000 følgere på TikTok har sminkeinfluenseren Ida Gløtheim Rambraut truffet en nerve i makeup-verdenen. Nå deler hun sine tips, sminkehemmeligheter og en historie om å lykkes med sosiale medier. 

Tekst: Eivin Kristensen Vangsnes Foto: Bård Gundersen 

Ida Gløtheim (24) fikk fra ung alder internasjonal oppmerksomhet for sitt talent med sminkekosten. Allerede som 18-åring gikk hun viralt med sine videoer på Instagram. Med ansiktet som lerret skaper hun fargerike portretter av berømte kunstverk, filmstjerner og populærkulturelle fenomener. 

I dag lærer hun bort alt hun kan om hudprodukter, hverdagstips og kreativt sminke-design på sosiale medier.  

Fra bygdeliv til Grønland 

Idas sminkeinteresse startet på en gård i urnorske omgivelser på Røros i Trøndelag. Der beskriver hun en fin oppvekst i kommunen som er verdenskjent for vakker natur og en ikonisk trehusbebyggelse. 

Ifølge Ida har imidlertid ikke Røros rykte på seg som et episenter for kunst, makeup design eller kreativ utfoldelse. Derfor skulle søken etter et kreativt levebrød føre henne til kulturgryta Grønland i Oslo. 

I 2019 ledet sminkeinteressen henne til makeup-skolen Imageakademiet i Oslo. Skolen lå den gang ved Vaterlandsparken på Grønland. Dermed ble hun godt kjent med det unike området i hovedstaden. 

-Det var en ganske stor kontrast fra hjemtraktene. Jeg vokste opp i en liten bygd der de fleste interesserte seg for sport og friluftsliv. Makeup-interessen skilte seg nok litt ut. På Grønland er det derimot høyt under taket, forteller gårdsjenta. 

Hun beskriver området i Oslo som et sted der det er plass til alt. 

– På Røros kan man føle et behov for å være som alle andre. På Grønland kan du være den du er. Det liker jeg. Jeg har venner som bor i området og har tilbragt mye tid der.  

 Influenseren forteller at hun liker at det finnes butikker utenom det vanlige der. 

Jeg likte grønnsaksbutikkene, variasjonen av folk, og at du finner unike butikker. Det er så langt unna det jeg vokste opp med. Du vet aldri helt hva du får, og det liker jeg. 

Mer enn bare pynt 

Idas kreative interesse begynte tidlig. Fra barnsben av brukte hun mye tid på tegning. Hun søkte ofte inspirasjon på Youtube, og etter hvert ledet algoritmene henne inn i en verden av sminke. I ungdomsåra tilbrakte hun time etter time foran speilet bevæpnet med kost og sminkeutstyr. På jenterommet hentet hun inspirasjon fra makeup-designere fra hele verden online.  

-Jeg likte at sminke kunne være så mye mer enn bare pynt. Det er kunst, uttrykk og identitet. 

Ida eksperimenterte, testet teknikker og skapte sine egne metoder. Strøk for strøk utviklet hun ferdighetene hun i dag har skapt en karriere på. 

Viralt gjennombrudd 

Etter hvert startet Røros-jenta en Instagram-konto. Der la hun ut bilder og videoer av sine egne sminkedesign. Det begynte med hverdagstips, filmsminke og ansiktsmalerier.  

Stilen utviklet seg og ble stadig mer kreativ og leken. Plutselig eksploderte det: 

I en video sminket hun ansiktet om til et portrett av karakterene fra tv-serien Friends. Videoen ble sett av titusenvis, og det flommet inn med kommentarer og likes. Ida var kun 18 år, og plutselig gikk innholdet hennes som en farsott på nett. 

– Det var sykt. Jeg tror fortsatt ikke jeg helt forstår at folk faktisk ser på det jeg legger ut. Det er lett å tenke at likes og sidevisninger bare er tall. Men jeg fikk utrolig mye motivasjon av all interessen rundt innholdet. 

«På Grønland kan du være den du er»

KONTRASTER: Det er langt fra Røros til Grønland, men sminkeinfluenseren føler seg likevel hjemme i kulturgryta I Oslo sentrum.

En jungel av innhold 

Dette ble startskuddet for en karriere på sosiale medier. Siden da har hun bygget seg opp en solid tilhengerskare. 

Men hvordan skiller man seg ut på nett i jungelen av innhold? 

I dag er influenseren stor på TikTok hvor hun deler alt fra sminketips og produktanbefalinger til humor, true crime og eksistensielle refleksjoner – alt mens hun sminker seg. 

Bak de korte klippene ligger det mye arbeid – fra idé og research, til filming, redigering og publisering. 

ABSURD: Til tross for titusenvis av følgere, synes Ida Gløtheim Rambraut fortsatt det er rart å tenke på hvor mange som ser hennes sminkevideoer.

«Du blir ikke god av å se på andre, du må legge inn utallige timer selv.»

– Jeg bruker mye tid på å lære meg nye ting og finne ut hva som faktisk fungerer.  

Makeupdesigneren forteller at målet er å lage ting hun selv ville sett på. 

–  Det skal være gøy, kreativt og ekte. Ikke bare en kopi av andres arbeid. Jeg tror det er viktig å forstå hvorfor man gjør noe, ikke bare hvordan. 

Hun sammenligner det med å tegne: 

– Du blir ikke god av å se på andre, du må legge inn utallige timer selv. Det gjelder også å forstå hva som ligger bak de ulike teknikkene. 

Bli din egen makeup-designer 

Men hva kreves egentlig for å lære å mestre sminkebørsten? 

Ida har noen tips til alle som ønsker å bli sin egen stylist: 

-Jeg tror mange i dag ønsker å være sin egen makeup-designer. De vil lære om alt fra produkter til ulike teknikker. Det er også fokuset i mange av videoene mine. 

-Man må sminke seg masse. Øve og øve. Det handler om trening, og om å tørre å prøve nye ting. Man kan ikke bare kopiere, man må vite hvorfor man gjør noe. 

Ifølge eksperten trenger man heller ikke all verdens i sminkeskrinet for å sette i gang: 

-Vippetang, vannfast maskara, brynsprodukter, concealer og ikke minst hudpleie troner øverst på lista. Alt annet er bonus, men god hudpleie er grunnlaget for alt. 

Drømmejobben 

Når Ida blir spurt om hva som er det beste med influenserrollen svarer hun raskt: 

– Det er friheten. Ingen dager er like. Jeg jobber ikke 08 til 16, og det passer meg veldig godt. Jeg liker å ha kontroll over egen tid og innhold, og har frihet til å jobbe kreativt. 

Men det kommer også med utfordringer. 

– Du får aldri helt fri. Det er alltid noe nytt å finne på, noe nytt å lage. Jeg bruker mye tid på å se hva som rører seg, og på å utvikle nye ideer. Det kan bli mye skjermtid. Og det er litt stressende å holde seg relevant hele tiden. 

-Men jeg klager absolutt ikke, legger Ida til, og understreker at hun på mange måter har funnet drømmejobben.  

Gøy med oppmerksomhet 

Ifølge influenseren føles det en smule absurd at videoene hennes når ut til titusener av mennesker.  

Hun forteller at hun fortsatt har beina godt plantet på jorda, selv om hun synes det er utrolig hyggelig med positive tilbakemeldinger.  

-Når folk skriver at noe jeg har laget fikk dem til å smile, eller inspirerte dem – kjennes det utrolig bra. Det føles utrolig rart om noen kjenner meg igjen på gata. Men det er alltid hyggelig om noen forteller at de har sett noe jeg har lagd. 

– Å være selvstendig skaper betyr at man må bære produksjonen selv. Det kan være stressende noen ganger, men mest spennende. Jeg liker utfordringer. Jeg liker å være i utvikling.  

Hudpleie og gründerdrømmer 

Og fremover? Ida har ingen planer om å roe ned tempoet. 

I tillegg til sosiale medier har influenseren nå lansert en egen nettside med koreanske hudpleieprodukter. Det er et prosjekt hun har satt i gang i samarbeid med sminkeinfluenser Tim Kristian Moen. 

– Jeg elsker koreansk hudpleie. I Korea er de langt foran oss når det kommer til teknologi og innovasjon. Det er helt andre produkter enn vi er vant med i Vesten, og jeg har virkelig tro på disse. Vi følger med på hva som er trendy i Korea og plukker ut det vi selv liker og står inne for. 

Videre har influenseren planer om å bygge videre på nettsiden, samtidig som hun holder tempoet oppe med sminke og sosiale medier. 

– Jeg vil fortsette å utvikle konseptet på TikTok videre, og lage bedre og bedre innhold. Og så vil jeg jobbe videre med nettsiden med hudpleieprodukter. Det er en drøm å kunne skape noe eget. 

 Men først og fremst er planen å holde det kreative maskineriet i gang og fortsette å inspirere i en verden av sminke.  

– Det viktigste er å lage innhold jeg kan stå inne for, som inspirerer og lærer bort. Hvis jeg kan få noen til å tørre å være seg selv, da har jeg gjort noe riktig, mener Ida Bløtheim Rambraut. 

GRÜNDERPLANER: Fremover har sminkeinfluenseren planer om å fortsette å sette sitt preg på norske sminkevaner – både gjennom sosiale medier og sin nye nettbutikk